Bij jou thuis

De wereld veranderen vanuit je keuken

Keuken-klein

De producten die je koopt, hebben impact op mensen over heel de wereld. Niet alleen de boeren en arbeiders die betrokken zijn bij de productie ervan, maar ook de vele families en gemeenschappen waarin zij wonen worden beïnvloed door de keuzes die we maken.

Kook dus (h)eerlijk, fair en duurzaam. Een aantal tips:

  1. Koop seizoensgebonden, lokaal en fair. Op onze hotspot-pagina vind je veel winkels die dit aanbieden.
  2. Kook (h)eerlijk en ecologisch: Oxfam Wereldwinkels en EVA vzw bieden recepten aan om (h)eerlijk en diervriendelijk te koken.
  3. Ga voedselverspilling tegen: Wist je dat 45% van de groenten en fruit verspild worden. In onze eindejaarsbrochure '(H)eerlijk en Duurzaam Feesten' vind je allerlei tips om voedselverspilling tegen te gaan.

Maak werk van eerlijke kleding, in je eigen kleerkast

Man-in-kast_detail

Onderzoek je eigen kleerkast

Duik in je kleerkast, en breng in kaart wat er allemaal in zit. Onderzoek of je het verhaal achter je garderobe kan achterhalen. Deel je bevindingen met anderen.

  • Stap1: Tel het aantal kledingstukken dat je hebt. Sta even stil bij waarom en wanneer je elk kledingstuk kocht. Weet je nog waar het vandaan komt? Wat betekent het voor jou? Hoe vaak draag je het? En weet je iets over de mensen die dit kledingstuk hebben gemaakt?
  • Stap 2: Selecteer een aantal stuks die je nader wil onderzoeken. Van welk merk is dit? Wat staat er op het label? Kijk op de website van het merk, en ga na of je iets kan vinden over de omstandigheden waarin dit kledingstuk is gemaakt. Ga ook eens een kijkje nemen op Rank a Brand, de Schone Kleren website, of andere websites, om te ontdekken of hier iets te vinden is over dit merk.
Woman-With-Shopping-Bags

Koop minder, fair & tweedehands

Dit is een lekkere kluif voor de fashionistas onder jullie: Ontrommel je kleerkast, en ga voor minder en beter.

Deel - als je dat wil - je bevindingen met ons op Gent Fair Trade #Movement

  • Stap 1: Ga voor minder kleren, en koop vanaf nu enkel nog stuks die fairtrade of tweedehands zijn. De inspiratiegids voor eerlijke mode en de hotspot-pagina helpen je op weg.
  • Stap 2: Schrijf je bevindingen op, post ze op je eigen blog, sociale media, en/of stuur ze naar info@gentfairtrade.be. Zo inspireren we elkaar.
Fashion-Revolution-kleiner

Doe mee aan Fashion Revolution

Fashion Revolution is een online actie waarbij gewone mensen de grote kledingmerken vragen wie heeft mijn kleren gemaakt?

Een wereldwijde oproep om de wantoestanden in de textielsector te stoppen.

Ook jij kunt meedoen!

  • Draai je kleren binnenstebuiten.
  • Neem een foto, met het label duidelijk zichtbaar.
  • Post de foto's op sociale media met de hashtag #whomademyclothes en @het betreffende merk.

Download hier de HANDLEIDING voor Fashion Revolutionaries. Meer info? Surf naar www.fashionrevolution.org .

1e70a4e708b4c3171651270df6f9bc35

Vraag meer transparantie

  • De fashion industrie is net zo transparant als het water van de rivieren waarin de textielfabrieken hun afwalwater lozen. Niet dus. En informatie is macht. Merken hebben die informatie, maar consumenten en werknemers niet. Vandaag geldt steeds meer: wie niet communiceert, heeft iets te verbergen.
  • Maar enkele ketens zetten de namen en adressen van hun leveranciers online. H&M, Adidas en Nike doen het wel. C&A heeft beloofd het binnenkort te zullen doen. Inditex (Zara, Bershka, Pull&Bear, Massimo Dutti) geeft z’n lijsten aan de internationale vakbond. Maar de overgrote meerderheid doet het dus niet.
  • Ze doen het niet omdat ze het niet moeten: er is geen enkele regelgeving die hen verplicht transparant te zijn. Laat de Belgische regering weten dat jij wél wil weten waar je kleding vandaan komt. Teken de petitie!
421913-1LI9f N1452780075

Zet je merk onder druk

  • De fashion industrie is héél imago-gevoelig. Berichten over onveilige fabrieken, hongerlonen of slavenarbeid kunnen ze missen als kiespijn. Maar de fashion industrie is ook heel communicatief. Vragen van klanten worden steevast beantwoord, ook al zijn dat lastige vragen.
  • Post een bericht op de Facebookpagina van H&M, Zara of Primark. Enkele suggesties: “H&M, I want Clean Clothes. Pay the garment workers a living wage!” of “Primark, who made your clothes? Why don’t you disclose the names and addresses of your suppliers?”
  • De uitdaging bestaat er dan natuurlijk in om te checken of dat antwoord wel klopt. Luidt het antwoord dat al hun fabrieken gecontroleerd worden, weet dan dat die controles helaas vaak van slechte kwaliteit zijn. Als ze al problemen detecteren, worden die vaak gewoon niet opgelost. De instorting van het Rana Plaza was helaas het bewijs van het falende controlesysteem.
  • Waarom zou je het dan doen? Omdat merken zo beseffen dat consumenten wel degelijk wakker liggen van het verhaal achter hun kleren. En de klant is altijd koning!