Nieuws

Blijf op de hoogte van de activiteiten, initiatieven en andere nieuwtjes van Gent Fair Trade.

Vijf manieren om betrokken te zijn bij de Fashion Revolution Week

2018-FFF

Zes jaar geleden, op 24 april 2013, stortte het Rana Plaza gebouw in Bangladesh in; de meest dodelijke ramp in de kledingindustrie. 1138 arbeidsters betaalden de prijs voor de winsten van kledingbedrijven, in een industrie die alles op alles zet om kosten te besparen.

Naar aanleiding van deze ramp startte de Fashion Revolution-campagne, een activistische beweging die snel uitgroeide tot een internationale oproep voor betere arbeidsomstandigheden in de textielsector.

In Gent proberen we ook bij te dragen aan deze campagne, en er zijn verschillende manieren waarop jij zelf kan bijdragen.

2018-FFF1

1) Neem een selfie en tag een brand

De mode-industrie is bijzonder imago-gevoelig. Sociale media is daarvoor een belangrijk promotiekanaal voor de grote modemerken. Hier maakt de Fashion Revolution-campagne goed gebruik van. Met de hashtag #WhoMadeMyClothes, confronteren ze kledingbedrijven met de wereldwijde aandacht die er is voor hun beleid.

Hoe kan jij deelnemen?

Neem jouw favoriete kledingstuk uit de kast en doe het binnenstebuiten aan, zodat het label zichtbaar is.

Neem een selfie en post deze op je facebookpagina met de hashtag #WhoMadeMyClothes

Tag het bedrijf/merk van dit kledingstuk in je bericht.

2. Schrijf een postkaart aan beleidsmakers, of vraag je eigen dorp/stad om in actie te schieten

Steden en gemeentes zijn vaak grote aankopers van textiel. Ze hebben een voorbeeldfunctie en kunnen een pioniersrol vervullen wat betreft duurzaam aankoopbeleid.

Bovendien hebben beleidsmakers de macht om via wetgeving mensen en het milieu te beschermen.

Vraag jouw lokale politici en gemeente- of stadsbestuur welke acties zij ondernemen om ervoor te zorgen dat er enkel eerlijk textiel wordt aangekocht in jouw gemeente of stad.

Tip 1: Fashion Revolution stelde een voorbeeldbrief op die je kan sturen.

Tip 2: De Stad Gent maakte een toolbox die steden en gemeenten kan helpen om duurzaam textiel aan te kopen. Stuur deze samen met je mail of brief.

2018_Toolbox
WMMC finallynormalpeople

3. Love story

Maak een "liefdesverhaal" van de Fashion Revolution. Niemand kan het prachtige jasje van je grootmoeder of dat cadeau je kreeg, vervangen. Of dat perfecte jurkje dat je tijdens een speciale reis vond. In plaats van nieuw te kopen, willen we dat mensen verliefd worden op hun kleding, er langer voor zorgen en stelling nemen tegen 'Fast Fashion' dat op storten terechtkomt.

Deel een verhaal of schrijf een liefdesbrief over een kledingstuk dat veel voor je betekent. Dit kan een foto zijn op Instagram, een video op YouTube of een geschreven stukje voor je blog/facebook. Deel je liefdesverhaal met de hashtag #lovedclotheslast.

4. Laat je horen met #RanaPlazaNeverAgain

Het voortbestaan van het Bangladesh Akkoord dat inspecties uitvoert in kledingfabrieken en veiligheidsproblemen aankaart, staat op de helling. Maar het werk is nog niet af!

Daarom is het nodig dat we deze maand met z'n allen lawaai maken op social media kanalen, tonen dat we de strijd van de kledingarbeid(st)ers in Bangladesh blijven steunen. Lees hier hoe...

2019 FR Rana Plaza Never Again
Studenten Ho Gent

5. Neem deel aan een evenement

Tijdens de Fashion Revolution Week barst de Gent Fair Trade-agenda van de evenementen en initiatieven.

Door deel te nemen aan deze initiatieven, toon je dat er bewustzijn is rond deze problematiek. Bovendien steun je zo de organisaties en ondernemers die hun schouders zetten onder de initiatieven.

Extra. Word deel van de beweging

In heel de wereld worden acties zoals de Fashion Revolution-campagne gedragen door lokale groepen vrijwilligers. Heb jij zin om actief mee na te denken over acties, projecten en campagnes, ga dan op zoek naar een vrijwilligersgroep in jouw buurt die hier rond werkt.

In Gent heb je de Gent Fair Trade #Movement, die o.a. het Fair Fashion Fest organiseert en de Fair Fashion Walks uitwerkte.

2018-FFF3