Nieuws

Blijf op de hoogte van de activiteiten, initiatieven en andere nieuwtjes van Gent Fair Trade.

Slow Fashion Season roept op tot zomer zonder shoppen

2019 persbericht Slow Fashion Seasonassorted blond hair boutique 374677

[Persbericht van Slow Fashion Season]

De zomer komt eraan, de soldenperiode loert om de hoek. Tijd om je garderobe aan te vullen? Geen goed idee volgens Slow Fashion Season. De campagne roept op om drie maanden lang geen nieuwe kleding aan te kopen en zo bewuster te worden van de impact van onze kleerkast. Want als 10.000 mensen meedoen, besparen die (het equivalent van) 360 miljoen liter water en 1,4 miljoen kg CO2-uitstoot.

2019 persbericht slowfashionseason

BRUSSEL/AMSTERDAM (17 juni 2019) – Minimaal 10.000 mensen zullen 3 maanden lang geen nieuwe kleding aankopen. Tenminste, dat is het ambitieuze doel van CollAction*, de organisator van Slow Fashion Season.

CollAction is een crowdacting platform dat mensen aanspreekt om deel te nemen met duurzaamheidsacties. Pas als het minimum aantal deelnemers bereikt is, gaat de actie door. Vorig jaar lag de lat op 2.500 mensen en deden uiteindelijk meer dan 2.600 mensen mee. Dit jaar verviervoudigt CollAction zijn doelstelling, tot minimum 10.000 deelnemers. Op 17 juni - met nog 4 dagen te gaan - is die doelstelling al ruim overschreden: 10.632 mensen schreven zich al in. Slow Fashion Season 2019 wordt daarmee CollAction’s grootste crowdact* tot dusver.

IMG 20190108 152258

500 miljard T-shirts

Naast veelal erbarmelijke werkomstandigheden, is de textielindustrie verantwoordelijk voor enorme hoeveelheden waterverbruik, watervervuiling, afval en uitstoot van broeikasgassen. Volgens een rapport van Global Fashion Agenda (2017) verbruikt de mode-industrie jaarlijks een enorme hoeveelheid aan water, die gelijk staat aan 32 miljoen Olympische zwembaden gevuld met water. Volgens Quantis (2018) is de mode-industrie goed voor 8% van de mondiale uitstoot van broeikasgassen.

En de industrie begint pas echt goed op stoom te komen. Fast fashion noemen we dat: een alsmaar groeiende behoefte aan nieuwe goedkope kleding met seizoenen die elkaar steeds sneller opvolgen en een prijzenslag tussen grote warenhuizen en merken. De kledingconsumptie wereldwijd is sinds 2000 meer dan verdubbeld. De gemiddelde persoon koopt nu 60% meer kleding en bewaart het ongeveer half zo lang als achttien jaar geleden. Volgens een onderzoek van Boston Consulting Group en Global Fashion Agenda neemt de consumptie ook de komende jaren sterk toe: van 62 miljoen ton tot 102 miljoen ton in 2030. Dit komt overeen met 500 miljard T-shirts. Het is duidelijk dat dit niet houdbaar is, maar overheden en bedrijven nemen maar mondjesmaat verantwoordelijkheid op. Dus is het tijd voor een nieuwe benadering, gedreven door de consument: Slow Fashion Season.

2019 persbericht Slow Fashion Season

Iedereen kan een verschil maken

Vorig jaar deden 2625 mensen mee aan de Slow Fashion Season** - equivalent aan een besparing van 92,1 miljoen liter water en het voorkomen van 375.400 kg CO2-uitstoot. Dit jaar zet CollAction zich in om 10.000 mensen wereldwijd tot actie te bewegen. Als 10.000 mensen meedoen, besparen we het equivalent van 360 miljoen liter water en 1,4 miljoen kg CO2-uitstoot. Daarmee wil CollAction een duidelijk signaal geven aan de fast fashion-industrie en overheden. De registratie (via www.slowfashionseason.org) voor Slow Fashion Season sluit om 20.59 uur op 20 juni 2019.

Joëlle van Rheeden, een van de deelnemers van vorig jaar, was heel enthousiast: "Ik denk dat het doel van de oefening is om in te zien dat je niet altijd iets nieuws hoeft te kopen. Je kan veel tweedehands vinden, vaak is dit leuker én goedkoper dan bij de reguliere winkelketens. Het is niet alleen leuk om deze pareltjes te zoeken of te ruilen, het is ook veel duurzamer. Ook is het goed om stil te staan dat jij en ik daadwerkelijk impact kunnen hebben door slechts andere keuzes te maken."

Sarah Vandoorne, fair fashion-journalist en Slow Fashion Season-ambassadeur in België, kocht sinds januari geen nieuwe kledij: “Kleding is zo goedkoop geworden dat onze kasten stilaan uitpuilen. Outfits voor op vakantie op kop: T-shirts, topjes en zomerjurkjes kosten soms niet meer dan drie euro. De impact daarvan, zowel op het milieu als voor de mensen die de kleren maken, is enorm. En wij, als consumenten, kunnen daar iets heel simpels aan doen. Veel hoeven we daarvoor niet te ondernemen: helemaal niks zelfs. Als we een seizoen lang niks nieuws kopen, sparen we heel wat energie uit en geven we tegelijk een belangrijk signaal. Actie voeren was nog nooit zo makkelijk.”

Ron van den Akker, medeoprichter van CollAction, hoopt dat de actie aanzet tot gedragsverandering: "We willen mensen bewust maken dat er andere oplossingen zijn - dat een andere levensstijl of manier van consumeren mogelijk is. En dat het juiste doen niet saai of pijnlijk hoeft te zijn - het kan leuk en creatief zijn. We kunnen wachten totdat de industrie, de regering of andere mensen gaan handelen. Of we kunnen samen een voorbeeld stellen met onze acties."

6e6c12b1 eaae 4811 aa1c c169d10f1a59